Celoživotno obrazovanje
Šta je celoživotno obrazovanje?
Celoživotno obrazovanje je oblik samoinicijativnog obrazovanja usmerenog ka ličnom i profesionalnom razvoju. Iako ne postoji standardizovana definicija celoživotnog učenja, generalno se smatra da se odnosi na proces koji se odvija van formalno obrazovanog programa – institucija, kao što su škole, univerziteti ili čak korporativna obuka.
Međutim, celoživotno obrazovanje ne mora nužno biti ograničeno na neformalno obrazovanje. Najbolje ga je opisati kao dobrovoljno učenje sa ciljem postizanja ličnog ispunjenja. Sredstva za postizanje ovog cilja mogu rezultirati neformalnim ili formalnim obrazovanjem.
Značaj celoživotnog učenja
Bilo da težimo ličnim interesima i željama ili težimo profesionalnim ambicijama, celoživotno obrazovanje nam može pomoći da postignemo lično ispunjenje i zadovoljstvo.
Prepoznajemo da ljudi imaju prirodan nagon da istražuju, uče i rastu, tako da nas celoživotno obrazovanje podstiče da poboljšamo sopstveni kvalitet života i osećaj sopstvene vrednosti, obraćajući pažnju na ideje i ciljeve koji nas inspirišu. Svi mi učimo ceo život…
Ali šta znači to lično ispunjenje?
Realnost je da većina nas ima preferencije ili interesovanja van formalnog školovanja i posla? To je deo onoga što znači biti čovek: mi smo prirodno radoznali i prirodni učenici. Razvijamo se i rastemo zahvaljujući našoj sposobnosti da učimo.
Doživotno obrazovanje prepoznaje da ne dolazi svo učenje (i znanje) iz učionica. Na primer, učimo da vozimo auto, da koristimo pametni telefon ili da (s)kuvamo novo jelo. Ovo su primeri svakodnevnog celoživotnog učenja kojim se svakodnevno bavimo, bilo putem socijalizacije, pokušaja i grešaka ili samoinicijativnog učenja.
Lično ispunjenje i razvoj odnose se na prirodna interesovanja, radoznalost i motivaciju koje nas vode da učimo nove stvari. Učimo za sebe, a ne za nekog drugog.
Ključna kontrolna lista za doživotno obrazovanje:
- Dobrovoljno
- Samomotivisano ili samoinicijativno
- Ne zahteva uvek troškove
- Često neformalno
- Samouko ili zatražena instrukcija (mentorstvo)
- Motivacija je iz ličnog interesovanja i ličnog i profesionalnog razvoja
Prednosti doživotnog učenja
Uključivanje doživotnog učenja u svoj život može ponuditi mnoge dugoročne koristi, uključujući:
- Obnovljena (samo)motivacija
Ponekad zaglavimo u kolotečini života radeći stvari samo zato što ih moramo (da zaradimo platu), kao što je odlazak na posao ili čišćenje kuće. Otkrivanje onoga što vas zaista inspiriše vraća vas “u život” i podseća da možete da radite stvari koje volite i želite u životu.
- Prepoznavanje ličnih interesa i ciljeva
Ponovno pokretanje onoga što vas pokreće kao osobu smanjuje dosadu, čini vaš život zanimljivijim i čak može otvoriti nove mogućnosti. Nikada ne znate gde će vas vaša interesovanja odvesti ako se fokusirate na njih.
- Unapređenje drugih ličnih i profesionalnih veština
Dok smo zauzeti učenjem novih veština ili sticanjem novog znanja, gradimo i druge vredne veštine koje nam mogu pomoći u ličnom i profesionalnom životu.
To je zato što koristimo i druge veštine da naučimo nešto novo. Na primer, učenje kuvanja zahteva istraživanje (od čega kuvati, šta imamo i dr.) i empatiju (šta voli da jede osoba za koju kuvamo). Učenje crtanja uključuje razvoj kreativnosti.
Razvoj veština može uključiti i interpersonalne veštine, kreativnost, rešavanje problema, kritičko razmišljanje, liderstvo, refleksiju, prilagodljivost i još mnogo toga.
- Poboljšano samopouzdanje
Imati više znanja, kao i (životnih) veština povećava nivo našeg samopouzdanja kako u ličnom, tako i u profesionalnom životu.
U našem ličnom životu, ovo samopouzdanje može proisteći iz zadovoljstva posvećenom vremenu i trudu koje smo uložili u učenje i usavršavanje, što nam naravno daje osećaj postignuća.
U našem profesionalnom životu, ovo samopouzdanje može izazvati osećaj poverenja u sebe, odnosno u naše znanje i sposobnost koje možemo da primenimo u poslu.