Učenje sa AI
Slično internetu, veštačka inteligencija (VI) je tehnologija koja će promeniti sve(t).
Internet je fundamentalno promenio našu vezu sa znanjem, pomerajući nas iz sveta u kom je znanje bilo retko (ali uglavnom pouzdano) u svet u kom je znanje obilno (ali uglavnom nepouzdano).
Kada je prvi okvir ove knjige (Teaching with AI1 A Practical Guide to a New Era of Human Learning; 2024 Johns Hopkins University Press) predstavljen ne tako davne 2006. godine (Bowen), svi smo koristili internet na našim desktop računarima: iPhone još uvek nije izašao na tržište a Nokia 1100 bio je najprodavaniji telefon na svetu. Cenili smo kao studenti i profesori povećan pristup istraživačkim materijalima i literaturi, ali smo već bili oprezni u pogledu porasta nefiltriranih i ponekad zlokobnih dezinformacija. A sa teškoćama dial-up interneta (u centru Novog Sada, nekoliko stotina metara iza pošte- današnjeg telekoma imali smo direktan i najbrži internet u gradu sa 128/256/512Kb/s paketima), bilo je lako potceniti nadolazeću sveprisutnost (n)ove tehnologije.
Brzina, lakoća pristupa i društvene mreže promenile su mehanizme i pojačale efekat, na koji pristupamo, primamo i razmenjujemo informacije. Naš odnos sa znanjem je zauvek promenjen, a samim tim i sve — od obrazovanja i ekonomije do kulture i politike.
Osnovna direkcija promene ostala je ista – sve veća dostupnost znanja i informacija. Dakle, tehnologije su promenile način kako dolazimo do informacija, ali ne i suštinski pravac kretanja ka otvorenom i dostupnom znanju.
Baš kao što je internet promenio našu vezu sa znanjem, veštačka inteligencija će promeniti našu vezu sa razmišljanjem. Ona već sada provocira ideje o (našoj) kreativnosti i originalnosti, zauvek će promeniti obrazovanje, odnosno način kako učimo, posao, pa i naše razmišljanje o samom razmišljanju.
Možda možemo naučiti neke lekcije iz uspostavljanja interneta. Baš kao što su kasnije tehnologije (poput iPhone-a i društvenih medija) pojačale efekte interneta, možemo pretpostaviti da će VI napredovati i postati sastavni deo našeg života.
Samo do pre manje od 20 godina, nismo morali da razumemo konvergentne uređaje (smartphone, tablet i dr.) ili platforme društvenih medija u nastajanju (Linkedin 2003, FB 2004, Twiter 2006, Instagram 2010), kako bismo znali da će informacije uskoro postati više dostupne ali manje pouzdane. Brze promene opet se odvijaju: ChatGPT je dostigao milion korisnika za samo 5 dana nakon lansiranja u novembru 2022. godine, a 100 miliona mesečnih korisnika za oko 2 meseca do januara 2023.
Sposobnost veštačke inteligencije da obrađuje raznovrsne oblike informacija – od digitalnih podataka do kompleksnih bioloških DNK sekvenci – predstavlja fundamentalni tehnološki preokret. Mogućnost transformisanja praktično svih oblika informacija (uključujući muziku, slike, kompjuterski kod, DNK sekvence, srčane i moždane signale) u jedinstveni lingvistički format pruža dosad nezamislive istraživačke i praktične potencijale.
Ova tehnološka transformacija zahteva pažljivo i strateško razmatranje, budući da ima dalekosežne implikacije za nauku, komunikaciju, istraživanje i razumevanje složenih sistema.

Suštinski, radi se o tehnološkom pomaku koji menja paradigmu razumevanje informacionih sistema i same komunikacije.
Veštačka inteligencija može da poveća nejednakost u obrazovanju, ali ima i potencijal da bude alat za postizanje jednakosti: VI može pružiti više povratnih informacija za unapređenje učenja, povećati ljudsku kreativnost i prilagoditi materijale grupama ili individualnim učenicima. VI demokratizuje digitalnu ekonomiju omogućavajući pristup naprednoj i skupoj tehnologiji od milion $ za desetine ili stotine $.
Nastavnici i profesori će biti u izuzetno važnoj poziciji da odrede hoće li veštačka inteligencija transformisati obrazovanje na bolje ili gore.

Knjiga Learning with AI; Joan Monahan Watson with José Antonio Bowen and C. Edward Watson; 2024. bavi se ulogom veštačke inteligencije u obrazovanju, posebno nakon pojave ChatGPT-a krajem 2022. godine. Naglašava da AI ne može zameniti nastavnike, već treba da služi kao alat za poboljšanje nastave. Knjiga opisuje ključne oblasti gde AI može pomoći (administrativni poslovi i unapređenje nastave) i daje preporuke za implementaciju kroz stručno usavršavanje, razvoj jasnih politika i AI pismenost.
Zašto je AI revolucija u obrazovanju neizbežna?
Današnji učenici su odrasli u digitalnom okruženju i očekuju personalizovano i interaktivno iskustvo učenja. AI tehnologije mogu pomoći u ispunjavanju ovih očekivanja kroz:

Uloga nastavnika u AI eri
Iako AI može automatizovati mnoge zadatke, ljudski element u nastavi ostaje nezamenljiv. Nastavnici donose: Kulturološko razumevanja, Emocionalnu inteligenciju, Profesionalno rasuđivanje, izgradnju dobrih odnosa kao i životno iskustvo u kome se razume razlika između sadržaja i konteksta u kom se „dešava“ edukacija – prenos znanja.
Praktična primena AI u učionici
1. Administrativni poslovi
– Automatsko ocenjivanje testova
– Generisanje izveštaja o napretku učenika
– Planiranje časova i kreiranje novog materijala
– Efikasnija komunikacija sa roditeljima
– Vođenje pedagoške dokumentacije
2. Unapređenje nastave
– Kreiranje interaktivnih vežbi
– Personalizovana podrška učenicima
– Razvoj kreativnih projekata
– Praćenje napretka u realnom vremenu
– Diferencirana nastava
Razvoj AI pismenosti
Pogled u budućnost
Obrazovanje se kreće ka hibridnom modelu gde će se tradicionalne metode nastave kombinovati sa AI alatima. Uspešni nastavnici budućnosti biće oni koji:
– Kontinuirano uče i prilagođavaju se
– Koriste AI za automatizaciju rutinskih zadataka
– Fokusiraju se na razvoj socioemocionalnih veština učenika
– Neguju kreativnost i kritičko mišljenje
– Pripremaju učenike za AI budućnost
Veštačka inteligencija nije pretnja obrazovanju, već moćan alat koji može unaprediti nastavu i učenje. Ključ uspeha leži u balansiranom pristupu koji kombinuje najbolje od tehnologije i ljudskog faktora. Nastavnici koji prihvate ovu promenu i nauče da efikasno koriste AI alate biće bolje pripremljeni za izazove obrazovanja 21. veka.
Cilj integracije AI u obrazovanje je poboljšanje kvaliteta nastave i učenja, a ne zamena nastavnika. Uspešna implementacija AI zahteva strateški pristup, kontinuirano usavršavanje i fokus ka dobrobit učenika.
Pišite nam na mejl ako želite da vam pošaljemo besplatan primer ove knjige u PDF.
- Joan Monahan Watson with José Antonio Bowen and C. Edward Watson; 2024 Johns Hopkins University Press ↩︎